Het VO
Mijn visie heb ik kunnen ontwikkelen op het Dalton Vakcollege, waar ik nog steeds werkzaam ben met veel liefde.
Het Dalton Vakcollege is een VMBO school die staat voor gelijke kansen voor alle leerlingen. Daarom staat differentiëren hoog in het vaandel.
Nadat leerlingen PO hebben doorlopen kiezen ze voor het VO onderwijs. Dat is HAVO,VWO,VMBO (TL,GL, KB en BB) en praktijk onderwijs.
Tegenwoordig kom ik vaak artikelen tegen waarin de VMBO-leerling wordt gewaardeerd, en erkend vanwege de goede resultaten. Deze leerlingen hebben meestal een verleden waarin ze werden ontmoedigd op de één of ander wijze. Maar ze hebben het boven verwachtingen toch erg goed kunnen doen. Dat doet mij goed als docent op een VMBO school. Dit is een heel goed signaal omdat VMBO leerlingen altijd werden ondergewaardeerd. Ze werden altijd op een hoopje gegooid van criminaliteit, wangedrag, agressief, brutaal, respectloos enzovoorts. Ik hoorde op een conferentie een collega van een VWO school zeggen dat het een straf is als je wordt overgeplaatst naar een VVMBO school.
In eerste instantie heb ik dat als straf ervaren, maar ik heb mijn mindset kunnen veranderen. Vandaar dat ik nu de vruchten hiervan pluk.
Een fervente ambassadeur van deze doelgroep is Lucelle Deneer. Vaak post ze bijdragen hierover op LinkedIn.
Maar ik heb het dan alleen over het VMBO. Het HAVO en VWO hebben het ook nodig dat ze structureel hun eigen onderwijspraktijk moeten kunnen uitstippelen en dat ze verantwoordelijkheid hierover krijgen.
Verder spelen de onderwerpen inclusie en diversiteit ook een grote rol. Belangrijk dat verantwoordelijken zich serieus hierover gaan buigen om te komen met een strategie om ons onderwijs op deze punten aan te passen. Maar belangrijk is dat de docent boven deze onderwerpen gaat uitstijgen en kan onderwijzen en coachen op een toepasselijke manier voor alle groepen.
Ook is differentiëren een must. Leerlingen zitten op verschillende niveau in een klas. Het is zaak om goed te communiceren en ook om een goede band te hebben met de leerlingen zodat het daadwerkelijk gaat werken. Vooral het vertrouwen. Ik heb ervaren dat leerlingen zich erg onzeker kunnen voelen en dan geeft de vertrouwensband met de docent weer dat gevoel van zelfvertrouwen. Daarom is regelmatig evalueren , reflecteren en feedbacken ontzettend belangrijk. Ook wordt deze groep klaargestoomd voor vervolgonderwijs. In het vervolgonderwijs worden ze als volwassenen, die weten wat ze willen, behandeld.
De toekomst van het VO zie ik als een grote samensmelting van alle niveaus waarbij leerlingen mogen aangeven in samenspraak met de docent/coach welk vak ze op welke niveau willen of kunnen volgen. Bijvoorbeeld: Nederlands op VWO, Biologie op VMBO-TL en Engels op Havoniveau.
Ik ben er voor om positieve energie te creëren tussen docent en student . Het is een winwin situatie omdat beide partijen goed gemotiveerd blijven. De docent ervaart geen werkdruk en de leerling heeft een fijne band met docent. Ze zijn partners in het onderwijsleerproces van de leerling.
Recente onderwijs artikelen
Regelmatig post ik artikelen onder de categorie onderwijs.
Uit mijn comfortzone stappen
In mijn comfortzone blijven was goed, maar het eruit [...]
De vmbo- leerling:
De vmbo- leerling: slimme, sterke, moedige & eerlijke kinderen [...]
Mi lesi tori! Mijn leesautobiografie!
Mi lesi tori! Mijn leesautobiografie! De kracht van het [...]