Literatuur

Home » Onderwijs » Literatuur
Literatuur2021-08-05T16:32:58+02:00

Literatuur

Natuurlijk kwam mijn visie niet aanvliegen, maar ik heb er keihard aan moeten werken.

Hierbij een literatuur overzicht van werken die mij ontzettend hebben geïnspireerd en nog steeds inspireren. Het is slechts een greep en er komt steeds meer bij. Dus als je geïnspireerd wilt raken, raadpleeg de lijst en begin te lezen!

Mijn visie is ontstaat gaandeweg het lezen van goed literatuur, het volgen van studies, het aangaan van gesprekken, het uitproberen, het zelf reflecteren en door mij vooral kwetsbaar op te stellen.

Literatuur

Allen, D. (2018) Getting things done; de kunst van stressvrije productiviteit. Lev.boeken.nl, Amsterdam.

Berben, M., Teeseling van, M. (2015).Differentiëren is te leren! Omgaan met verschillen in het voortgezet onderwijs. CPS Amersfoort.

Bakx, A. (2015) De pedagogische sensitieve leraar. Werken aan brede opbrengsten. Uitgeverij Coutinho. Bussum.

Brouwer, A. (2017) Hoe geef ik met voldoening les aan pubers/ Vraag het de leerling! Studiecentrum Baarn, Baarn.

Branden, van,C. (2018) Onderwijs voor de 21ste eeuw. Acco Leuven/ Den Haag.

Boekaerts, M & Simons,P (2012) leren en instructie, psychologie van de leerling en het leerproces. Van Gorcum, Assen.

Bakker, H. (1998) Creatief denken. Business Contact. Amsterdam/Antwerpen.

Blanchard, K e.a.  (2018) Gung Ho!; Een overtuigende methode om uw medewerkers te inspireren. Business contact, Amsterdam/Antwerpen.

Berends, R & Wolthuis,H (2014) Focus op Dalton. Saxion  Dalton University Press Deventer.

Clarke, S. (2017) Leren zichtbaar maken met formatieve assessment; laat leerlingen de volgende stap zetten in hun leerproces. Bazalt Educatieve uitgaven, Rotterdam.

Covey,S,  (2014) De zeven eigenschappen voor succes in je leven. Business Contact, Amsterdam/Antwerpen.

Covey, S. (2018) De achtste eigenschap; van effectiviteit naar inspiratie. Business Contact, Amsterdam/Antwerpen.

Dweck, C. (2015) Mindset, de weg naar succesvol leven. Ouderschap, bedrijfsleven, sport, school, relaties. Uitgeverij SWP Amsterdam.

Ebben S. & Ettekoven, S. (2005) Effectief leren. Wolter-Noordhoff, Groningen.

Geerts,W & Kralingen van, R. (2016) Handboek voor leraren. Uitgeverij Coutinho. Bussum.

Hattie, J. (2019) De impact van leren zichtbaar maken. Bazalt, Rotterdam.

Hollingsworth, J & Ybarra,S. (2020) Expliciete directe instructie 2.0 Tips en technieken voor een goede les. Uitgeverij Pica.

Keijzer, J. e.a. (2018) Differentiëren in alle vakken. 101 werkvormen en tips voor het voortgezet onderwijs.

Korthagen,F. & Lagerwerf, B. (2016) Een leraar van klasse. Een goede docent worden en blijven. Uitgeverij Boom, Amsterdam

Lingsma, M e.a. (2003) De docent competent. Vijf basiscompetenties van docenten. Uitgeverij H. Nelissen B.V. Soest.

Loor, de,O. (2017) Differentiëren Small, Medium, Large. Uitgeverij SWP, Amsterdam.

Lemov, D. (2020) Teach like a champion 2.0. 62 technieken om leerlingen te laten excelleren. CED groep, Rotterdam.

Marzano, R. (2014) De reflectieve leraar. Bouwen aan excellentie. Uitgeverij Bazalt, Rotterdam.

Nelis,H & Sark van,Y, (2016) Motivatie binnenste buiten. Het geheim achter gemotiveerde pubers, enthousiaste leerlingen en gedreven studenten. Kosmos Uitgevers, Utrecht/Antwerpen.

Odental, L. e.a. (2017) De zesde rol van de leraar. De leercoach. CPS ontwikkeling en advies.Amersfoort.

Otter den ,M. (2015) Voicing: geef leerlingen een stem. 9 aanraders. Instando.Dordrecht.

Peeman, T. (2014) Heb lef, durf te veranderen. Boom/Nelissen. Amsterdam

Ros, A  e.a.(2017) Gemotiveerd leren en lesgeven; de kracht van intrinsieke motivatie. Coutinho, Bussum.

Ricci, M.C. (2017) Mindsets op school. Bazalt Educatieve uitgaven, Rotterdam.

Ros, A. e.a. (2017) Gemotiveerd leren en lesgeven. De kracht van intrinsieke motivatie. Uitgeverij Coutinho. Bussum.

Slooter,M.,(2010). De vijf rollen van de leraar. CPS. Amersfoort.

Sousa, D. (2017) How the brains learns. Corwin, A sage  Publishing Company.

Sousa, D. & Tomlinson, C. (2011) Differentiation and the brain. How neuro science supports the learner-friendly classroom.

Stone,D & Heen,S (2018) Feedback is een cadeautje; zelfs als het ongevraagd, onduidelijk en onterecht is en je er echt even geen zin in hebt. Maven Publishing, Amsterdam.

Tomlinson,C & Imbeau ,M. (2010) Leading and Managing. A differentiated classroom,ASCD,Virginia,USA.

Trout,J., Rivkin,S., (2003). Differentiëren moet je leren: overleven in een tijd van moordende concurrentie. Scriptum. Schiedam.

Tomlinson, C. A., & Strickland, C. A. (2005). Differentiation in Practice: A Resource Guide for Differentiating Curriculum, Grades 9–12. Virginia: ASCD.

Teitler, P. (2015) Lessen in orde. Handboek voor onderwijspraktijk. Uitgeverij Coutinho, Bussum.

Vanhoof, J. e.a. (2012)  Leerbereidheid van leerlingen aanwakkeren. Principes die motiveren, inspireren en werken. Acco Leuven/Den Haag.

Westeneng, I. (2014) Pakkend passend onderwijs. Opbrengst en ontwikkelingsgericht werken, hand in hand. Uitgeverij Van Gorcum, Assen.

Vanhoof, J, Broek van der, M, Penninckx,M, Donche, V, Petegem van, P.(2012).leerbereidheid van leerlingen aanwakkeren; principes die motiveren, inspireren en werken. Acco Leuven/Den Haag.

Van Veen, P. (2017) Verliefd op je klant. Wat een bioloog je kan leren over verkoop en klantcontact. Business Contact, Amsterdam/Antwerpen

Vonk, R.(2015) Collega’s en andere ongemakken, de psychologie van de werkvloer. Maven Publishing, Amsterdam.

Recente onderwijs artikelen

Regelmatig post ik artikelen onder de categorie onderwijs.

Bekijk alle artikelen
Contact

Recente blog berichten

Go to Top