In mijn comfortzone blijven was goed, maar het eruit stappen was het beste dat mij is overkomen!
Positieve energie inzetten in elke relatie! Allround! Mijn stokpaardje! Maar het overkomt mij elke keer weer dat ik mijn mind moet resetten. De traditionele docent steekt de kop op. Het gaat niet vanzelfsprekend en het is niet vanzelfsprekend! Elke keer moet ik weer investeren in de relatie en als ik dat doe, dan zie ik weer de voordelen en winsten. Maar toch doe ik het niet automatisch bij alle klassen.
Afgelopen jaar heb ik een fijne relatie opgebouwd met mijn leerlingen. Ik geef voornamelijk les in de bovenbouw van het Dalton Vakcollege. Met deze leerlingen heb ik een ontzettend goede band en we zijn erg goed op elkaar afgestemd. Deze leerlingen geef ik al 3 of 4 jaar les.
Echter kreeg ik dit jaar twee tweede klassen voor Nederlands extra en ik heb totaal geen relatie/band met deze kinderen! Omdat ik ze niet ken en ik heb ze niet eerder les gegeven. Bovendien zie ik ze maar een uurtje in de week en dat uurtje is ook gauw voorbij.
De leerlingen werken niet goed en sommigen hebben structureel hun spullen niet bij zich. Na een paar keer kopietjes te hebben gemaakt, besloot ik dat het voldoende was en dat ik niet meer zou kopiëren en ik stuurde ze dan naar het opvanglokaal. Ze hadden heel snel ontdekt dat ze aanwezig stonden en namen met opzet hun stencil niet mee. In dezelfde periode kreeg ik problemen met mijn gezondheid. Het ging een tijdje niet goed. Met de bovenbouw leerlingen ging het fantastisch. Maar met deze klassen ging het totaal niet!
Dan was ik gauw geneigd om de leerlingen de schuld te geven vanwege hun wangedrag en ik koos voor mezelf omdat het niet ging met mijn gezondheid.
Maar ik heb de perioden geëvalueerd en ik ben tot de conclusie gekomen dat ik deze leerlingen heb verwaarloosd. Ik ben namelijk de leider van de groep en ik kan leiden op een positieve manier. Maar ik had voor mezelf gekozen en was niet bereid of ertoe instaat om te investeren in de relatie. Daarom heb ik een modus bedacht om met ze in gesprek te gaan.
Ik heb een schrijfopdracht gemaakt en ik heb de opdracht mondeling met ze doorgenomen. In de opdracht gaf ik aan dat ik ze heb verwaarloosd en ik bood mijn excuses aan daarvoor. Maar ik heb gezegd dat eerlijkheid centraal moet staan in het opstel. Ze gaan schrijven over hun inbreng in de les, de inbreng van klasgenoten, de inbreng van mevrouw Toney en ze geven een advies .
Toen ik het verhaal had verteld, keken de “raddraaiers” mij aan en zeiden dat ze verrast waren dat ik sorry zei en dat ik heb aangeven dat ik ook schuldig ben. Dat ze meestal op hun kop krijgen over hoe ze zich misdragen en wat ze allemaal fout doen. Toen gingen ze aan de slag met schrijven. Deze klas heb ik nog nooit zo stil gezien in mijn les! Er was opeens een heel andere sfeer in de klas. Een heel gemoedelijke sfeer! We zijn er nog lang niet, maar ik heb weer de overtuiging dat ik goed heb ingezet! En daarop ga ik voortborduren.
De spirituele leider
Stephen Covey (2018) zegt in De zeven eigenschappen van effectief leiderschap dat pro-activiteit veel te maken heeft met de ‘cirkel van invloed’ van de persoon. Wat heb je onder controle, waar heb je invloed op, en wat staat buiten je bereik. Pro-activiteit is sterk gerelateerd aan het erkennen van je eigen verantwoordelijkheid en invloed. Ook is het is belangrijk om in termen van win-win te denken. Ik dacht aan winnen voor mezelf omdat de omstandigheden anders waren, maar dan krijg je niet het gewenste resultaat eruit. Ik weet wat ik waard ben en ook wat mijn leerlingen waard zijn. Verder ben ik mij ervan bewust dat ik mijn leerlingen nodig heb in hun leerproces. Dus is het belangrijk om te blijven denken in termen van winnen voor beide partijen!
Ik ben niet te oud om te leren! En ik blijf ook leren en ervaren dat positieve energie inzetten altijd loont! De opstellen heb ik gelezen en eentje sprak mij echt aan en ik werd ontroerd van. De leerling (“deugniet”) gaf precies aan wat hij had gedaan en hij zei:”Sorry, dat ik uw lessen heb verstoord”. Wat je aandacht geeft, gaat groeien. En de juiste toon zetten is wel zo belangrijk. Zet je frustratie in, dan krijg je frustratie, maar zet je in op eerlijkheid en openheid dan krijg je dat terug. Altijd een uitdaging, we blijven mensen. Maar het gaat erom dat je je best blijft doen. Blijven reflecteren en spiegelen! Blijven mindsetten en leerlingen een stem blijven geven!
Hieronder de opdracht.
Beste leerlingen van klas 2,
De afgelopen perioden gingen niet zo goed. Een periode had ik problemen met mijn gezondheid en het ging helemaal niet goed. Nu gaat het veel en veel beter. Maar ik denk dat ik jullie tijdens mijn ziekte niet genoeg aandacht heb gegeven. Dat spijt mij.
Maar we moeten verder en volgend jaar zien we elkaar weer in de bovenbouw. Nu heb ik jullie maar een uurtje in de week, maar volgend jaar worden dat 5 uurtjes.Dus belangrijk dat we weten wat we aan elkaar hebben en op een fijne manier met elkaar om kunnen gaan.
Jullie gaan een opstel schrijven voor een cijfer voor periode 3 waarbij eerlijkheid centraal kan staan.
Je zorgt voor:
– Een pakkende en passende titel
– Een inleiding
– Een alinea (stukje tekst) gaat over jouw inbreng in de lessen
– Een alinea gaat over de inbreng van klasgenoten
– Een alinea gaat over de inbreng van de docent (mevrouw Toney)
– En het slot gaat over jouw advies. Hoe kan het in de toekomst beter gaan?
– Je eindigt met een tip voor de docent en voor jezelf!
– Na elke alinea sla je een regel over