De vmbo- leerling: slimme, sterke, moedige & eerlijke kinderen met een flinke dosis doorzettingsvermogen ,incasseringsvermogen en wilskracht!
Twee jaar geleden heb ik een paar artikelen geschreven in het kader van mijn ervaringen met de vmbo-leerling, omdat ik op een vakcollege werk. Een paar jaar geleden ben ik begonnen met het differentiëren en dit jaar heb ik dat ook naar een ander level getrokken. De leerlingen die dit jaar zijn geslaagd, hebben heel zelfstandig gewerkt en het doet mij goed dat ze allemaal geslaagd zijn voor mijn vak. Tegelijkertijd heb ik door mijn leerlingen een ontzettend goede & ongelooflijke groei ervaren op persoonlijk en zakelijk vlak!
Goodwill onderwijsambassadeur van de vmbo-leerling
Zonder meer! Ik heb mezelf gebombardeerd tot goodwill onderwijsambassadeur van de vmbo-leerling. Maar dit ging niet zonder slag of stoot. Toen ik begon te werken op het Stedelijk Dalton Vakcollege, zat ik in een persoonlijke woestijn. En ik had ook de vooroordelen m.b.t. deze leerlingen meegenomen. Ik ben erin geslaagd om mijn tocht door de woestijn te volbrengen en tegelijkertijd mijn vooroordelen over deze leerlingen over boord te gooien! Het was een pijnlijke en hardnekkige strijd. Maar ik ben het gevecht positief en kwetsbaar aangegaan en ik ben als overwinnaar uit de bus gekomen! Ik sta meer en meer in mijn kracht. Ik heb een reuze ontwikkeling meegemaakt en ik zit nog steeds in die ontwikkeling. Ik heb een goede band met de leerlingen. Ik hoef mijn “onderwijsmasker” niet meer op te hebben.
Maar het belangrijkste is toch dat de leerlingen verantwoordelijk zijn voor hun onderwijsproces. Ik ben slechts de coach door ze te helpen om hun growth mindset zoveel mogelijk te activeren en te stimuleren. Daardoor kregen ze meer zelfvertrouwen en werden zelfverzekerder.
De uitdaging
Weliswaar blijft de uitdaging bestaan en ik ben zo wijs nu om zaken uit handen te geven aan deskundigen, als het mij niet meer lukt. Maar het kwetsbaar opstellen en toegeven dat ik ook fout ben in een relatie, is toch wel het fijnste wat mij is overkomen. Daardoor krijg ik een ingang om te werken aan de relatie en leerlingen de ruimte te geven om zichzelf te zijn. Bovendien voel ik mij heel erg sterk door mij zo kwetsbaar op te stellen.
Capaciteit!
Capaciteit is niet gebonden aan een taal, ras, cultuur of leeftijd. Capaciteit is universeel. Iedereen heeft de capaciteit om te leren of om zich zaken eigen te maken. Bij de vmbo-leerling staat de onzekerheid centraal en het structureel afwijzen door de maatschappij. Ze krijgen een stiefmoederlijke behandeling door docenten en ook door de maatschappij. Ik was een van die docenten. Het is niet goed te praten. Mijn leerlingen zijn heel erg slim en kunnen heel erg veel. Door onzekerheid zakt dat weg.
Identificeren!
Bij mijn rol als ambassadeur staat centraal de identificatie. Ik heb ook een niet-Nederlands achtergrond (allochtoon), ik heb ook twee moedertalen. Het Sranan Tongo en het Nederlands. Maar ik heb mij tot nu toe goed kunnen ontwikkelen. Ik ben niet dom en zeker weten niet achterlijk! Dus ik gebruik mezelf als voorbeeld om te laten zien dat zij zich ook goed kunnen ontwikkelen in de maatschappij. Als ik het kan, dan kunnen zij het ook!
Successen
Dit jaar heb ik zoals eerder gezegd mijn innovaties naar een hogere level kunnen tillen en ik heb twee boekjes geschreven m.b.t. het inzetten van positieve energie. Mijn leerlingen, die proefkonijnen waren eigenlijk, zitten lekker in hun vel en ze hebben het examen Nederlands allemaal gehaald en zijn allemaal geslaagd.
Ik denk niet dat deze ontwikkelingen/successen mijn deel zouden zijn als ik krampachtig had vastgehouden aan het oude en het vertrouwde en in de woestijn was gebleven. Ik heb losgelaten, deed veel pijn (verandering doet altijd veel pijn; ontwennen), maar dat wat ik terug heb gehad, is niet te omschrijven! Great things never came from comfortzones. Neil Strauss
De leerlingen aan het woord
De volgende teksten komen van mijn leerlingen. Ze hebben hun ervaringen met mijn lessen op hun manier verwoord. Ik krijg zoveel energie, inspiratie en motivatie van deze teksten en daardoor kan ik mezelf blijven verbeteren en uitdagen. Het steeds gaan voor betere relaties met de leerlingen, zoeken naar manieren van aanpak en steeds uit de comfortzone blijven stappen. Maar het allerbelangrijkste is dat zij de ruimte krijgen om zichzelf te zijn en op hun manier te leren. En dat er wederzijds vertrouwen is. Het vertrouwen is het vertrekpunt.
Mijn ervaring
Mijn ervaring tijdens de les Nederlands is heel erg positief, ik kreeg alle vrijheid om zelfstandig te werken en wist altijd wat mij te doen stond, ik kon ook altijd terecht bij mijn docent en kon haar alles vragen, we kregen ook een overzichtelijk planning en we konden via de planning alles in orde krijgen, we hebben ook heel vaak met het artikel, de brief en e-mail geoefend, mijn docent wou heel graag dat wij het wisten en we hebben het zo vaak geoefend tot dat we het begrepen en dat is heel belangrijk! Maar wat ik het beste vond is, dat ik alle vrijheid had om zelfstandig te werken en ook altijd wist wat me te doen stond. A.M
Mvr. Toney gaf altijd goed les. Ze wou altijd dat iedereen hun best deed en daar deed ze zeker ook moeite voor. Als er leerlingen waren die moeite hadden met het vak Nederlands wist ze altijd wel iets om het duidelijker uit te leggen, ook ging ze met een klein groepje in de pauzes extra uitleg geven. Mevrouw Toney haar lessen waren altijd leuk, maar mevrouw Toney is ook heel straight. Met straight bedoel ik dat ze afentoe streng was. Niet streng op een verkeerd manier, maar juist op een goeie manier. Ze had duidelijke regels hoe ze haar lessen wou aan pakken. Mevrouw Toney heeft mij de afgelopen 3 jaar zeker goed geholpen en ik heb er zeker wat aan gehad! K. A.
Hoi mevrouw in deze 4 jaar heb ik veel geleerd en dat bedank ik u. Als we in u les zitten is het anders dan andere lessen dat komt, omdat u vaak alles beter aanpak en streng bent in een positieve zin want we weten dat u ons wil gaan helpen en het beste voor ons wilt en soms moet dat ook wel streng aangepakt worden dat is alleen maar beter, maar u bent altijd lief en aardig ook met het zelfstandig werken is het heel goed en beter. U lessen waren echt leuk. K.K.
Bij deze het verhaaltje:De lessen van mvr Toney waren altijd heel leerzaam. Als der iets mis ging in de lessen, daar bedoel ik mee als we druk waren lachte mvr Toney altijd even mee en dan pakte ze de draad weer op. Ik heb heel fijn les gehad en zeker heel veel geleerd. Ik zal u ook zeker wel gaan missen bij de Nederlandse lessen. K.V.
Dit is mijn ervaring
De afgelopen 3 jaar heeft u ons veel geholpen om ons aan te herinneren dat de examens bijna zijn dat heeft mij wel altijd later herinnerd aan de examens ook heeft u mijn het vertrouwen van u aan mij gegeven om op de gang te werken om zelfstandig te werken ik vond dat best wel fijn en verder geeft u ook handige uitleg. Dit was mijn ervaring van de afgelopen 3 jaar. Bedankt dat uw al deze jaren ons geholpen heeft. A.A.
Mijn ervaringen met mevrouw Toney de lessen begonnen in leerjaar 3
Als eerst vond ik haar best wel streng en geen fijne docent. Maar na een paar maanden viel het wel mee en het kwam ook een beetje door me gedrag dat ik der zo streng vond. Eind leerjaar 3 en leerjaar 4 vond ik haar een van de leukste docenten van de school ze hielp ons altijd, goeie voorbereidingen voor examen en veel moeite gedaan in onze klas. Dat zal ik haar altijd dankbaar voor zijn. N.O.